ដំណាំ​ស្រូវ​នៅ​កម្ពុជា

ដំណាំ​ស្រូវ​នៅ​កម្ពុជា





ប្រវត្តិ​នៃ​វប្បកម្ម​ដំណាំ​ស្រូវ​នៅ​កម្ពុជា






ស្រូវ​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ទ្រទ្រង់​ដល់​ការ​រស់រាន​មាន​ជីវិត សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ប្រមាណ​ជិត​ពាក់កណ្តាល​នៅ​ក្នុង​ពិភពលោក ស្ទើរ​ទាំងស្រុង​នៅ​ទ្វីបអាស៊ី និង​ជា​អាហារ​ចម្បង និង​ចាំបាច់​បំផុត​សម្រាប់​ប្រទេស​កម្ពុជា ។ សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា ស្រូវ​អង្ករ ឬ​បាយ គឺជា​ប្រភព​ផ្តល់​ថាមពល​រហូត​ដល់​ប្រមាណ​ពី ៦០ ទៅ ៧០​ភាគរយ​នៃ​បរិមាណ​កាឡូរី​ចាំបាច់ ។ នា​ឆ្នាំ​២០០៤ តម្រូវការ​អង្ករ​ប្រចាំឆ្នាំ សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​ម្នាក់ៗ​មាន​ចំនួន​ប្រមាណ ១៤៣ គីឡូក្រាម ដែល​នេះ​ជា​បរិមាណ​ច្រើន​ជាង​គេ​លេខ​បី បន្ទាប់​ពី​ប្រទេស​ភូមា និង​ឡាវ 

សម្រាប់​ប្រទេស​កម្ពុជា ស្រូវ​គឺជា​ដំណាំ​មួយ​ដ៏​សំខាន់​នៅ​ក្នុង​ជីវភាព​រស់នៅ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ ដោយ​ដំណាំ​នេះ​បាន​ផ្សារ​ភ្ជាប់​យ៉ាង​ជិត​ស្និទ្ធ​ទៅ​នឹង​សេដ្ឋកិច្ច វប្បធម៌ ប្រពៃណី និង​ទំនៀមទម្លាប់​របស់​ជាតិ​សាសន៍​យើង​តាំង​តែ​ពី​អតីតកាល​ដ៏​យូរលង់​ណាស់​មក​ហើយ ។ ភស្តុតាង​ជា​ច្រើន​បាន​បញ្ជាក់​ថា ទាំង​នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន និង​ទាំង​នា​ពេល​អតីតកាល ស្រូវ​គឺជា​ដំណាំ​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​ជាតិ ។ ជាក់ស្តែង​នា​សម័យ​អង្គរ អាស្រ័យ​ដោយ​មាន​ការ​ចូលរួម​ចំណែក​ដ៏​ចម្បង និង​សំខាន់​ពី​ដំណាំ​ស្រូវ ប្រទេស​កម្ពុជា​នា​សម័យ​នោះ​បាន​ឈាន​ដល់​យុគ​មាស និង​ជា​អាណាចក្រ​ដ៏​ខ្លាំង​ជាងគេ​នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍ ។ អាង​បារាយណ៍​ទឹកថ្លា ដែល​ជា​សំណង់​វិស្វកម្ម​ធារាសាស្ត្រ​ដ៏​ធំ​សម្បើម​មួយ​នៅ​ខេត្តសៀមរាប និង​ដែល​ត្រូវ​បាន​ស្ថាបនា​រួចរាល់​នៅ​ក្នុង​រវាង​សតវត្ស​ទី​១១ ក៏​ជា​សក្ខីភាព​បញ្ជាក់​អំពី​គម្រោងការ និង​ភាព​ច្នៃប្រឌិត​ដ៏​រស់​រវើក​របស់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ ដែល​បាន​យល់​ច្បាស់​អំពី​សារសំខាន់ និង​ឥទ្ធិពល​នៃ​ដំណាំ​ស្រូវ​ទៅ​លើ​សេដ្ឋកិច្ចជាតិ ហើយ​បាន​ប្រឹងប្រែង​យ៉ាង​ប៉ិន​ប្រសប់ និង​ជោគជ័យ​ក្នុង​ការ​ជំរុញ​ដល់​ការ​បង្កើន​ផលិតកម្ម​ដំណាំ​ស្រូវ​តាម​រយៈ​ការ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ទឹក​ជា​មូលដ្ឋាន ។ ឥទ្ធិពល​នៃ​ដំណាំ​ស្រូវ​នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ បាន​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ផង​ដែរ​នៅ​ក្នុង​កម្រង​អត្ថបទ​អក្សរសិល្ប៍​ជាតិ តាម​រយៈ​រឿងព្រេង រឿង​ជាតក ឬ​ក៏​រឿង​ប្រលោម​លោក​នានា ដែល​ស្ទើរ​គ្រប់​អត្ថបទ​ទាំងអស់ គឺ​បាន​បរិយាយ​អំពី​បញ្ហា​ពិត​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ អំពី​ទំនាក់ទំនង​នៃ​សាច់​រឿង​ទៅ​នឹង​ដំណាំ​ស្រូវ​ ក៏​ដូច​ជា​បង្ហាញ​ពី​ផលប្រយោជន៍​នៃ​ដំណាំ​ស្រូវ​ទៅ​លើ​ជីវភាព​រស់នៅ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ តាំងពី​បុរាណកាល​មក​ទល់​នឹង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន ។ ជា​ឧទាហរណ៍ រឿង​ទុំ​ទាវ​ដែល​រៀបរៀង​ដោយ ព្រះ​បទុម​ត្ថេរសោម នា​គ.ស ១៩១៥ ត្រូវ​នឹង​ព.ស ២៤៥៨ ក៏​បាន​បង្ហាញ​ផង​ដែរ​អំពី​ជីវភាព​រស់នៅ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ទាំង​គ្រហស្ថ ទាំង​សង្ឃ ទាក់ទង​ទៅ​នឹង​ការងារ​ដាំ​ដុះ​ដំណាំ​ស្រូវ និង​ការ​ធ្វើ​សម្ភារៈ​សម្រាប់​ទុកដាក់​ផល​ស្រូវ​នៅ​រដូវ​ច្រូតកាត់ ដូច​ជា​ការ​ធ្វើ​តោក​លក់​របស់​នេន​ទុំ និង​នេន​ពេជ​ នៅ​ស្រុក​ត្បូងឃ្មុំ ខេត្តកំពង់ចាម​ ជាដើម ។ នៅ​ក្នុង​រឿង​ផ្កាស្រពោន​ដែល​បាន​និពន្ធ​ដោយ​លោក នូ ហាច នា​គ.ស ១៩៦០ ត្រូវ​នឹង ព.ស ២៤៩០ ក៏​បាន​បង្ហាញ​ផង​ដែរ​អំពី​ការ​រស់នៅ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​នៅ​ខេត្ត​ភាគ​ខាងលិច​មួយ​ចំនួន នា​សម័យ​កាល​ដែល​ខេត្ត​ទាំងនោះ ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតត្រា​ពី​ប្រទេស​ជិតខាង ។ ទោះបីជា​អ្នកនិពន្ធ​បាន​សង្កត់ធ្ងន់​ទៅ​លើ​ប្រវត្តិ​ស្នេហា​ស្មោះ​ស្ម័គ្រ​នៃ​គូស្នេហ៍​មួយ​គូ​ក៏​ដោយ ក៏​អ្នកនិពន្ធ​បាន​បង្ហាញ​​ផង​ដែរ​អំពី​ជីវភាព​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​ទីនោះ និង​ភាព​ចាំបាច់​នៃ​ការ​ធ្វើស្រែ​ចម្ការ ដូច​ជា​ការ​ធ្វើស្រែ​ប្រាំង​នៅ​ព្រៃ​លិច​ទឹក​ក្បែរ​បឹង​ទន្លេសាប និង​ការ​ជួញដូរ​ស្រូវ​ពី​ប្រទេស​កម្ពុជា​ទៅ​ប្រទេស​ជិតខាង ៘ នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ទូន្មាន​ផ្សេងៗ ដែល​បាន​ចងក្រង​ដោយ​កវីនិពន្ធ​ខ្មែរ ក៏​តែង​បាន​ផ្សារ​ភ្ជាប់​កំណាព្យ​កាព្យឃ្លោង​របស់​លោក​ទៅ​នឹង​ដំណាំ​ស្រូវ​ដែរ ។ ជាក់ស្តែង​កថាខណ្ឌ​មួយ​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ល្បើក​ថ្មី ដែល​ជា​ស្នាដៃ​លោក​ភិរម្យ​ភាសា​ង៉ុយ ឬ​ក្រមង៉ុយ បាន​លើក​ឡើង​ថា «កូន​អើយ​រកស៊ី កកាយ​ធរណី ធ្វើស្រែ​យក​ស្រូវ កុំ​តាម​អ្នក​ណា បា​តាម​តែ​ឪ លើក​ភ្លឺ​ជិត​ផ្លូវ កុំ​ស្រាស់​បន្លា» ។

ក្រៅពី​ភស្តុតាង​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ជា​រូបវ័ន្ត​ទាំងនេះ​ ពាក្យ​សុភាសិត ឬ​ពាក្យ​ទំនៀម​ជា​ច្រើន​ក៏​បាន​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​សារប្រយោជន៍​នៃ​ដំណាំ​ស្រូវ​មក​លើ​ជីវភាព​រស់នៅ​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ផង​ដែរ ។ ចាស់​ខ្មែរ​បុរាណ​បាន​ពោល​ថា «ធ្វើស្រែ​នឹង​ទឹក ធ្វើសឹក​នឹង​បាយ» «សំណាប​យោង​ដី ស្រី​យោង​ប្រុស» «ធ្វើស្រែ​ខុស​ម្តង ខុស​មួយ​ឆ្នាំ ​រើស​គូ​មិន​ចំណាំ ខុស​ម្តង​ ខុស​មួយ​ជីវិត» «ធ្វើស្រែ​ទាន់​ក្តៅ​ដី ចង់ស្រី​ទាន់​ក្តៅចិត្ត» «ធ្វើស្រែ​ឱ្យ​មើល​ភ្លឺ» ៘
ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​តែង​ចាត់​ទុក​ថា ស្រូវ ឬ​ អង្ករ គឺជា​របស់​ដែល​មាន​តម្លៃ​មិន​អាច​កាត់ថ្លៃ​បាន ហើយ​ក៏​ជា​វត្ថុ​ជាទី​គោរព​សក្ការៈ​សម្រាប់​មនុស្ស​គ្រប់ៗ​រូប​ផង​ដែរ ។ ជា​ទូទៅ​ប្រជា​កសិករ​ខ្មែរ​បាន​គោរព​យ៉ាង​ខ្ពង់ខ្ពស់​បំផុត និង​សន្មត​ដោយ​ក្តី​មោទន​ថា ស្រូវ​គឺជា​ព្រះ​អាទិទេព​ដែល​ផ្តល់ និង​ទ្រទ្រង់​ជីវិត​មនុស្ស​គ្រប់ៗ​រូប ដូច្នេះ​គឺ​ដោយ​បុព្វ​ហេតុ​នេះ​ហើយ​ទើប​ស្រូវ​ត្រូវ​បាន​ប្រសិទ្ធិ​នាម​ថា ព្រះ​មាតា ព្រះ​ប្រពៃ​ស្រព ឬ​ព្រះ​មេ របស់​ប្រជាជាតិ​ខ្មែរ ។ ការ​ប្រសិទ្ធិ​នាម​នេះ អាច​ត្រូវ​បាន​ទទួល​យក​តាម​អំណះអំណាង​នៅ​ក្នុង​ទេវកថា ដែល​បាន​រៀបរាប់ និង​និទាន​តៗ​គ្នា​ថា នៅ​ក្នុង​លោក​យើង​នេះ មាន​ព្រះ​ប្រាំពីរ​អង្គ​ជា​បងប្អូន​គ្នា​គឺ ព្រះអាទិត្យ ព្រះភិរុណ ព្រះគង្គា ព្រះចន្ទ ព្រះ​មាតា​នាង​គង្ហីង ​ព្រះពាយ និង​ព្រះ​មាតា ព្រះ​ប្រពៃ​ស្រព ឬ​ព្រះ​មេ ឬ​ស្រូវ​នេះ​ឯង ។ ដូច្នេះ​តាម​ការ​និទាន​ខាងលើ​នេះ យើង​អាច​យល់​ឃើញ​ថា ទោះ​ក្នុង​ទេវ​កថា​ក្តី ក្នុង​ការ​និទាន ឬ​ជំនឿ របស់​ប្រជា​កសិករ​ខ្មែរ​តាំងពី​បុរាណកាល​ក្តី សុទ្ធតែ​ទទួល​ស្គាល់​ថា ស្រូវ​គឺជា​អ្វី​ដែល​មិន​អាច​ខ្វះ​បាន​សម្រាប់​មនុស្ស​គ្រប់ៗ​រូប ។ ប៉ុន្តែ​ជា​ការ​មួយ​គួរ​ឱ្យ​សោកស្តាយ​ដោយសារ​ថា ទោះបីជា​ទទួល​នូវ​ការ​គោរព​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ក៏​បុព្វបុរស​យើង​មិន​បាន​បន្សល់​រូប​ព្រះ​មាតា ព្រះ​ប្រពៃ​ស្រព​ ឬ​ព្រះ​មេ​នេះ នៅ​ទីកន្លែង​ណា​មួយ​ឱ្យ​យើង​បាន​ឃើញ​ឡើយ ។


ដោយ​ស្រូវ​គឺជា​រុក្ខជាតិ​ដ៏​មាន​សារសំខាន់​បំផុត និង​មិន​អាច​ខ្វះ​បាន​ដូច​បាន​រៀបរាប់​មក​ពី​ខាងលើ សម្រាប់​ជីវិត​របស់​យើង​ម្នាក់ៗ និង​ដើម្បី​ការពារ លើក​ស្ទួយ​នូវ​តម្លៃ​វប្បធម៌ និង​តម្លៃ​ជាតិ​នេះ និង​ឆ្លៀត​ក្នុង​ខណៈ​ដែល​ឆ្នាំ​២០០៤ បាន​ត្រូវ​សម្រេច​ជ្រើស​យក​ជា​ឆ្នាំ​អន្តរជាតិ​នៃ​ដំណាំ​ស្រូវ ដោយ​មហាសន្និបាត​នៃ​អង្គការសហប្រជាជាតិ​នោះ ​វិទ្យាស្ថាន​ស្រាវជ្រាវ និង​អភិវឌ្ឍន៍​កសិកម្ម​កម្ពុជា ដោយ​មាន​ការ​គាំទ្រ​ពី​ក្រសួង​កសិកម្ម រុក្ខា​ប្រមាញ់ និង​នេសាទ បាន​ព្រាង​តាក់តែង និង​រៀបចំ​រូប​ព្រះ​មេ ឬ​ព្រះ​មាតា​ព្រះ​ប្រពៃ​ស្រព​នេះ ឱ្យ​មាន​ជា​អត្ថិភាព​ឡើង និង​ដោយ​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ខ្មែរ​សុទ្ធសាធ ។ តាម​រយៈ​រូប​នេះ​យើង​ឃើញ​ថា​ ព្រះ​មេ ឬ​ព្រះ​មាតា​ព្រះ​ប្រពៃ​ស្រព (Rice goddess) មាន​លក្ខណៈ​ជា​ទេវតា​ស្រី​មាន​នាគរាជ​ក្បាល​ប្រាំ​ជា​ជំនិះ មាន​ដៃស្តាំ​កាន់​កណ្តៀវ​ត្រកង និង​ដៃ​ឆ្វេង​កាន់​កួរស្រូវ ។ នាគរាជ​គឺ​តំណាង​បុព្វបុរស​ខ្មែរ ដូច​មាន​ប្រវត្តិ​ជាប់​ទាក់ទង​ទៅ​នឹង​រឿង​ព្រះថោង​នាងនាគ​ ហើយ​ក៏​តំណាង​នូវ​ភាព​ត្រជាក់ត្រជុំ​សុខដុម​ក្សេមក្សាន្ត​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទូទៅ ។ នាគរាជ​គឺ​តំណាង​ឱ្យ​ព្រលឹង​ជាតិខ្មែរ ដែល​ដិត​ជាប់​ក្នុង​អារម្មណ៍​របស់​ជនជាតិ​ខ្មែរ​គ្រប់ៗ​រូប ហើយ​ដែល​ស្តែង​ចេញ​តាម​រយៈ​ក្បាច់​ចម្លាក់​រូប​នាគ​ផ្សេងៗ នៅ​លើ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​បុរាណ​នានា នៅ​លើ​សម្ភារៈ​ប្រើប្រាស់​ ដូច​ជា កណ្តៀវ រទេះ ទូក ដំបូល​អាគារ និង​តាម​រយៈ​ពិធី​ប្រពៃណី​ជាតិ ដូច​ជា ពិធីបុណ្យ​អុំទូក និង​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ជាដើម ។ ក្រៅពី​នេះ ​នាគរាជ គឺជា​អ្នក​ផ្ដល់​ទឹកភ្លៀង​សម្រាប់​ស្រោចស្រព​ដល់​រុក្ខជាតិ ដំណាំ​ទាំងឡាយ ពិសេស​សម្រាប់​ដំណាំ​ស្រូវ ដោយឡែក​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ប្រព័ន្ធ​ក្សេត្រ​បរិស្ថាន​ស្រូវ​ដែល​ពឹងផ្អែក​លើ​របប​ទឹកភ្លៀង មាន​នៅ​លើ​ផ្ទៃដី​ច្រើន​ជាង ៨០​ភាគរយ នៃ​ផ្ទៃដី​ដាំ​ដុះ​ស្រូវ​សរុប ។ កណ្ដៀវ​ត្រកង គឺ​ជា​ឧបករណ៍​របស់​ខ្មែរ​សុទ្ធសាធ សម្រាប់​ប្រើប្រាស់​ក្នុង​ការ​ច្រូតស្រូវ  ។ ប៉ុន្តែ​ទោះជា​​យ៉ាង​នេះ​ក្តី រូប​នេះ​ក៏​នៅ​មិន​ទាន់​បាន​ទទួល​ស្គាល់​ជា​ផ្លូវការ​នៅ​ឡើយ​ទេ ។

Comments

Popular posts from this blog

ដំណាំ​អំពៅ

ការដាំត្រកួន

លក្ខណៈ​រូបសាស្ត្រ​នៃ​ដំណាំ​ស្រូវ